اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 17300
1394/05/13 - 11:06
سلول درمانی دیابت در 5 بیمار به طور آزمایشی انجام شده است

رییس گروه تحقیقات دیابت بلژیک گفت: در همکاری با یک کمپانی آمریکایی موفق شده ایم با کمک سلول های بنیادی جنینی انسانی ، سلول های ترشح کننده انسولین تولید کنیم.

دکتر بارت کیمولن( Bart Keymeulen) مسئول بخش درمان بلژیک و همچنین رییس گروه تحقیقات دیابت این کشور در گفتگو با بنیان اظهار داشت: سلول درمانی دیابت در 5 بیمار به طور آزمایشی انجام شده و منتظر نتایج آن هستیم.
وی افزود:  در همکاری با یک کمپانی آمریکایی موفق شده ایم با کمک سلول های بنیادی جنینی انسانی ، سلول های ترشح کننده انسولین تولید کنیم. این سلول ها در مدل حیوانی دیابت امتحان و مشاهده شده که در مدل حیوانی دیابت امکان زنده بودن را دارند. 
دکتر بارت کیمولن در مورد این روش درمانی جدید گفت: سلول ها را در کپسول هایی وارد کرده ایم تا از سیستم ایمنی فرد گیرنده در امان باشد و به عبارتی برای جلوگیری از رد شدن پیوند سلول ها را در کپسول قرار دادیم.
مسئول بخش درمان بلژیک افزود: این کپسولها وقتی در مدل حیوانی زیر پوست قرار گرفتند توانستند زنده بمانند و انسولین ترشح کنند و دیابت را در این موشها درمان کنند.
وی در بیان نوع مدل حیوانی که تحقیقات روی آن انجام شده اظهار داشت: مدل حیوانی، موشی است که هم سیستم ایمنی آن از بین رفته و هم دیابت دارد.طی پیگیری هایی که انجام داده ایم، ثابت شده که تا یکسال بعد از پیوند هم سلول ها سالم مانده است.
فاز اول تحقیقاتی بر روی 5 بیمار انجام شد
دکتر کیمولن این روش درمانی را تنها تجربه ای دانست که در زمینه درمان دیابت به روش کم تهاجمی و به کمک سلول های بنیادی جنینی انسانی درحال انجام است و گفت: گروه کاری مشترک بلژیک و آمریکا تنها گروهی است که بر روی این موضوع تا کنون تحقیقات داشته است و این شرکت در اکتبر 2014 به 5 بیمار ، کپسول های حاوی سلول بنیادی جنینی را پیوند زده ولی نتایج آن هنوز مشخص نشده است.
پایان مطلب/

 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved